} -->

Sunday, August 16, 2015

Kisah sebatang whiteboard marker.



Assalamualaikum warohmatullah, muslimin dan muslimat sekalian. Moga kita semua sihat wal'afiat dan begitu juga iman serta rohani kita.

Malam ini, aku mahu berkongsi fasal kejadian petang tadi. Sekadar renungan untuk aku dan semua. Moga bermanfaat dan dapat mengambil ibrah daripadanya.

Aku memang dah lama berhajat nak beli whiteboard marker untuk study group kami; The Champion Girls. Iyelah. Takke senang untuk explain dekat yang lain mengenai subjek yang sedang dibincangkan dengan menggunakan whiteboard? Acah acah macam cikgu leee ni. Alhamdulillah, petang tadi hajat aku sudah tertunai!

Sebelum pilih marker yang aku nak, aku belek-belek juga. Samaada nak hat marker yang ada refill dekat belakang atau marker Artline yang macam biasa tu. Aku pilih hat marker jenama Artline. Warna hitam. Sebatang aja cukupler.

Malam tadi, scroll instagram dan stalk satu instagram madrasah milik seorang following aku. Pihak madrasah upload gambar-gambar semasa sesi pengajian dilakukan dan aku tertarik dengan tulisan jawi yang ditulis di atas whiteboard, menggunakan whiteboard marker; khat(serong).

Aku bermonolog lebih kurang begini, "Cantiknya tulisan jawi niii. Kan best kalau aku beli whiteboard marker hat khat tadi".

Selepas dah habis mencuci mata dengan gambar-gambar tulisan khat tu, aku bercadang nak buka balutan plastik dekat whiteboard marker yang aku beli tadi. Semasa membuka balutan plastik tu, aku baru tersedar bahawa aku telah membeli whiteboard marker hat khat seperti apa yang aku inginkan sebentar tadi! Allahurabbi! Masha Allah! Masha Allah! Masha Allah!

Aku mengukir senyum. Sungguhlah, Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Dia Maha Mengetahui apa yang kita sangat-sangat perlukan. Dengan kejadian tadi, makin kuatlah keyakinan aku akan Allah. Seringkali perkara seakan sebegini terjadi tetapi aku tak pernah kongsikan. Aku yakin yang setiap antara kita pasti ada kisah yang lebih kurang begini. Yang membuktikan betapa besarnya kebesaran Allah.

Rumusan daripada kisah ini. Yakinlah dan percayalah akan Allah. Bergantunglah segala harapan kepada Allah. Jikalau apa yang kita dapat tidak seperti apa yang kita minta dan inginkan, bersabarlah. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Have faith in Allah!

May Allah bless all of us.

Wallahu a'lam.


No comments:

Post a Comment

Mind your words. Thank you.