} -->

Sunday, May 21, 2017

Tak sangka...

Assalamu'alaikum warohmatullah. Lama sungguh tak publish post dekat blog kan. Almaklumlah, agak busy semenjak bergelar mahasiswi UiTM. Haa UiTM mana tu? Alhamdulillah. Aku dapat tawaran belajar di UiTM Pulau Pinang @ UiTM Permatang Pauh @ UiTM Kampus Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Hat ni 2nd intake UPU tu. 1st intake tak berjaya so aku apply lagi sekali.

Sebelum pergi sana, dah booking homestay yang berdekatan UiTM tu. HNZ Homestay. Kami bertolak ke sana after solat Jumaat. Dipendekkan cerita, time hujan lebat dekat Shah Alam, tiba-tiba wiper kereta jammed. Memang cuak dah tu. Pergi repair dekat kedai sambil tu pergi kedai kawan abah dekat area situ. Alhamdulillah. Dah settle, kami teruskan perjalanan ke Pulau Pinang. Alhamdulillah, kami selamat sampai di homestay tu dalam pukul 12am++. And, kitorang supper dekat kedai char kuey teow dekat dengan homestay tu. Tak sangka yang kedai tu masih bukak lagi and ada je yang mai. Fuh. Char Kuey Teow dia, masha Allah, sedap! Yang geli hatinya, tukang ambik order tu cakap loghat Penang. Pekat nau. Sengih je aku. Tak sangka dah sampai Penang. Alhamdulillah.

Ni lah kedainya. Dekat je dengan homestay tu dengan UiTM.


Esok pagi, gerak ke UiTM awal jugak. Pendaftaran pukul 8.30am. Aku ingatkan korang yang kalau bawak file tu, bawak elok-elok tau sebab risau kalau ada dokumen yang penting tercicir sebab haritu gambar passport aku 8 keping tu terjatuh and syukur aku perasan. Dah settle semua, family aku pun pergilah meninggalkan aku. Sedih gak. Rasa nak teriak je tapi kena controllah yep. Naik bilik, kemaslah barang-barang mana yang sempat sebab haritu jugak dah start Minggu Destini Siswa(MDS). Ada yang cakap, mds ni tak best, memenatkan dan yada yada tapi aku cuba positifkan diri sebab mds ni kan untuk bantu Mahasiswa Baharu(MB) untuk lebih tahu mengenai universiti yang akan menjadi tempat belajar mereka.

Petang tu jugak dah start mds. Aku tak berapa ingat sangat tapi aku share mana yang aku ingat and mungkin bermanfaat untuk yang lain. Mds kitorang untuk yang 2nd intake ni, Alhamdulillah, 4 hari aje. 1st intake haritu, depa cakap 1week. Allah knows best kan. Paling ingat, kitorang kena naik tangga ke Dewan Seminar, Bangunan Perdana di tingkat 3. Pergh. Dahlah aku time lepas SPM tu jarang sangat nak exercise. Memanglahh. Tapi, aku cuba positifkan diri. Sangka baik dan motivasikan diri dengan kata-kata semangat. In Shaa Allah, boleh tempuh semua kesusahan ni. Dalam Surah Al-Baqarah ayat 286, Allah berfirman yang bermaksud; Allah tidak membebani seseorang itu melebihi kemampuannya. Maknanya, Allah uji sebab kita mampu. Terpulang kepada kita untuk terus yakin, percaya dan usaha.

Daripada mengeluh time nak naik tangga tu kan, lebih baik kita berzikir. Ikut line elok-elok. Jangan nak buat perangai. Hormat antara satu sama lain yep. Perkataan yang paling popular time mds ni; Pantas siswi pantassss. Bukan apa. Depa buat gini sebab tak nak drag time. Kalau drag, kita jugak yang dapat kesannya jugak. Nak tak nak, kenalah pantas yep.

Perkara yang aku paling respect and kagum adalah time sebelum kitorang gerak ke Pusat Islam(PI) untuk solat Subuh berjemaah dalam pukul 5.30pagi, akak-akak Pemimpin MDS(PMDS @ PM) akan check sama ada kitorang pakai stokin atas buku lali dan handsock dak. Kalau sebaliknya, MB kena cari jugak and pakai. Pinjamlah daripada sesiapa pun asalkan pakai sebelum bergerak ke PI.

Mula-mula mds tu, bila berkumpul dekat PI and Dewan Seminar, bau peluh sendiri and yang lain tu Allah jelah tahu. Dah lama-lama tu, dah biasa dah. Nak buat macam mana kan. Time makan pulak, kitorang diberi masa 5 minit je nak makan. Aku ingat lagi time tu. Aku ni jenis makan sampai habis. Senang kata takde tinggal sebutir nasi and apa-apa lauk kecuali sebab-sebab tertentu. Tak baik tau kalau tak habiskan makanan. Membazir amalan syaitonnn. Tapi, bila dah kena desak oleh para PM, aku paksa makan laju-laju sampai satu masa tu nak muntah weh. Serious tau. Tahan ajelah. Doa banyak-banyak time tu.

Aku jenis tak minum air time makan and sebaik sahaja habis makan. Macam manalah depa yang minum air tu lahaii. Sedih jugaklah sebab tak dapat nak habiskan makanan and lauk tu. Nak buat cane. Terpaksa. Paling terseksa time makan malamlah. Kitorang makan malam dalam pukul 7pm macam tu and kejar masa untuk bersiap nakpi solat Maghrib. Kalau masa drag daripada yang ditetapkan, lagilah kena push. Aku tahu, diorang bukan saja-saja push kitorang tapi nak kejar masa. So, semua kena sama-sama bantulah. Eceh.

Yang paling sedih bila ada sebahagian MB yang sanggup mengumpat and maki para PM dekat socmed/kawan. Bila suruh mengaku, liat pulak. Jangan begitu ye. Tak baik. Kalau tak puas hati, cakap elok-elok dekat depa. Baru ada jalan penyelesaian. Takdelah tergantung macam tu. Sepanjang mds ni, depa ada selitkan aktiviti menari. Menari ke eh? Macam rehat daripada dengar talk lah. Gitu. Best jugak time tu. Bukan tu je, kadang depa buat game tau. Teka-teki dia memang buat aku lagi stress adalah sebab aku tak tahu jawapannya. Pening kepala dok pikir. Fuh. Critical thinking betul. Ke aku je yang tak dapat?

Dipendekkan cerita, hari last mds tu memang sedih gaklah sebab yelah dah nak habis kan. Lagu pun tangkap leleh gaklah. Time mds tu, aku nasihatkan yang kalau time ceramah ke atau ada orang cakap dekat depan, tolong hormat tau. Kalau mengantuk, cuba lawan dengan apa-apa cara sekalipun. Ok? Do'alah banyak-banyak. Sepanjang mds tu, aku jenis tak berapa minat duduk dengan orang yang aku kenal. Eh macamlah aku dah kenal ramai orang. Maksudnya, aku jenis kalau dengar orang berucap dekat depan, aku elakkan diri aku bercakap sebagaimana orang di depan tengah bercakap. Tak focuslah kalau gitu dan agak biadap sebab tak menghormati mereka yang berucap di hadapan.

Ohya, Depa ada jugak bagi borang untuk feedback dan cadang kita sepanjang program mds ni. Korang jawablah elok-elok ye. Jangan pakat main tanda je. Bantulah mereka untuk perbaiki apa-apa yang patut. Itu ajelah kot setakat ni. In Shaa Allah, nanti aku share pulak fasal UiTM Permatang Pauh tercinta kita ni. Semoga bermanfaat. Maaf kalau ada kekurangan ye.


p/s: Alhamdulillah. Saya pelajar Diploma Seni Pastri. Batch kitorang ialah batch kedua untuk kos ni (peace sikit).

No comments:

Post a Comment

Mind your words. Thank you.